Mire jó a váltóolaj?
Ahogyan az elnevezéséből is következtetni lehet, a sebességváltó karbantartásáért felel. A váltóolaj cseréje általában nehezebb az újabb típusú autók esetében, mert ez csak akkor lehetséges, ha teljesen szétszedjük az alkatrészt is. Érthető, hogy az ilyen összetett dolgokkal ne próbáljunk meg otthoni körülmények között kísérletezni, hanem bízzuk inkább szakemberre a dolgot!
A jó hír viszont, hogy a modern váltóolajok már olyan kifinomult kenőanyagoknak számítanak, hogy valószínűleg az egyszeri csere után többé nem kell megismételni a dolgot. Az viszont tény, hogy a régi típusú váltóknál kimondottan ajánlott a kenőanyag cseréje 160-200 ezer km után. A fentiek a manuális változatokra érvényesek. Hazánkban javarészt ezek vannak elterjedve, de az elmúlt évek statisztikái alapján jól látszik, hogy egyre többen vásárolnak automata modelleket, amelyeknél már muszáj cserélni bizonyos idő elteltével.
Tévhit az automata váltóolajról
Sajnos vannak, akik úgy gondolják, hogy nem kell foglalkozniuk az automata váltóval az autó megvásárlását követően. Ez viszont egy igen nagy tévedés, mivel az előbbi sorokból nyilvánvalóan kiderül, hogy ennek a változatnak nagyobb a karbantartás igénye, mint a manuális váltóknak. Két fő feladatot lát el. Biztosítja a tárcsák kenését, illetve megfelelő hőelvezetést tesz lehetővé. Az automata váltó feladata pedig, hogy megkönnyítse a vezetést, illetve a fogyasztás optimalizálása.
Egy olyan váltó esetében, függetlenül attól, hogy manuális vagy automata, amelyiknél nem történt meg időben a csere, komoly kiadásokra számíthatunk, mert ez az alkatrész nem olcsó mulatság. A legtöbb gyártó általában km-re pontosan megadja, hogy az adott modell esetében mikor válik esedékessé a váltóolaj cseréje. Ehhez pedig a kínálatból számos minőségi termék közül válogathatunk.